De Zwitserse Spoorwegen hebben afgelopen week een proef met treinen zonder machinist aangekondigd. De techniek is ver genoeg om dit te realiseren, waarmee het spoor veel efficiënter zou kunnen worden gebruikt. Wanneer menselijke factoren geen rol meer spelen zou het Zwitserse spoor 30% intensiever kunnen worden gebruikt. Wanneer de proef succesvol is zou dit ook voor de drukte in de Nederlandse spits een oplossing zijn, al gaat dit gepaard met een flinke investering in de spoorwegen.

Treinen

Ontwikkeling van spoorwegen

Volgens een woordvoerder van de Zwitserse Spoorwegen zou de techniek in 2025 officieel moeten worden ingezet. Gevolgen zijn efficiënter gebruik, meer treinen, minder storingen en verbeterde reisinformatie. Naast de treinen zonder machinist worden ook andere voorzieningen doorontwikkeld. Denk aan een slimme roltrappen, liften en lampen op alle treinstations.

Het Zwitsers spoor bestaat uit ruim 3000 kilometer, waarvan een groot gedeelte door bergterrein. De SBB (Zwitserse Spoorwegen) willen ook sensoren langs het spoor plaatsen om het schudden van vracht, de temperatuur en windkracht te communiceren met vrachttreinen om ongelukken te voorkomen.

Ook de gemeente Groningen (in Nederland) wil een proef starten.